Langer Thuis Wonen In Uw Vertrouwde Woning

7 tips om uw gezondheid te verbeteren

Als je ouder wordt, kun je last krijgen van gezondheidsklachten. Vanaf het 75e levensjaar bestaat er meer kans op hartziekten, diabetes en dementie. Hoewel deze ziekten niet te voorkomen zijn, kun je wel zorgen dat je zo gezondheid verbeterd. Deze tips kunnen je daarbij helpen!

1.    Let op wat je eet

Je lichaam heeft goede voedingsstoffen nodig om gezond te blijven. Eet daarom ruim voldoende eiwitten. Die zitten in onder andere in vlees, eieren en zuivelproducten. Vette vis, veel groente en regelmatig een handje noten zijn goed voor je. Drink daarbij voldoende water en pas op met producten die veel suiker of zout bevatten. Val je veel af of neemt je gewicht juist toe? Dan kan een diëtiste je helpen een gezond voedingspatroon te vinden.

2.    Blijf in beweging

Beweging is erg belangrijk om je spieren soepel te houden. Daarnaast verbetert het de bloedsomloop. Probeer elke dag een stukje te wandelen of te fietsen. Ook zwemmen of lekker bezig zijn in de tuin zijn prima vormen van beweging. Bovendien zijn daglicht en frisse lucht ook een boost voor je stemming. Ga daarom elke dag een poosje naar buiten, als dat lukt.

3.    Houd je geheugen actief

Zet je brein aan het werk om de kans op geheugenverlies te verminderen. Maak eens een moeilijke kruiswoordpuzzel of sudoku en doe mee met geheugenspelletjes op tv. Daarmee train je je hersenen om actief te blijven. Ook leuk om samen met de kleinkinderen te doen trouwens.

4.    Ga op tijd naar je huisarts

Heb je last van vervelende klachten? Blijf daar dan niet mee lopen en ga op tijd langs bij je huisarts. Zo kunnen aandoeningen en ouderdomsziekten in een vroeg stadium worden gevonden en behandeld. Heb je veel last van vermoeidheid of gewichtsverlies? Wordt je juist zwaarder of ben je erg gespannen? Dan is het zeker aan te raden een afspraak bij de huisarts te maken om gezondheidsklachten op tijd te kunnen behandelen.

5.    Investeer in sociale contacten

Veel ouderen voelen zich eenzaam en dat heeft invloed op hun algehele gezondheid. Daarom is het belangrijk sociale contacten te onderhouden met familie, vrienden en kennissen. Met de technische mogelijkheden van vandaag is dat ook vanuit huis prima mogelijk. Een tablet of seniorentelefoon zijn daarbij goede hulpmiddelen. Ben je nog mobiel genoeg? Ga dan eens een kopje koffie bij iemand drinken of nodig een oude bekende bij je thuis uit om bij te praten.

6.    Leer nieuwe dingen

Om dingen te leren, moeten je hersenen nieuwe verbindingen leggen. Dat is goed voor je mentale gezondheid. Veel ouderen hebben meer tijd voor nieuwe dingen dan toen ze nog werkten of voor hun gezin moesten zorgen. Benut die kans door nieuwe kennis en ervaringen op te doen. Altijd al Spaans willen leren of een cursus fotografie willen doen? Dan is het daar nu de tijd voor.

7.    Krachttraining voor ouderen

Je zou het misschien niet zeggen, maar krachttraining is een geweldige sport voor ouderen. Het verbetert je spierkracht en is activeert de hersenen. Er zijn speciale trainingsprogramma’s voor ouderen ontwikkeld, die al door veel sportscholen worden aangeboden.

Share on facebook
Share on email
Share on whatsapp

Anderen bekeken ook

Ondervoeding ouderen
Artikelen

Ondervoeding bij ouderen

Ondervoeding bij ouderen komt regelmatig voor. Veel vaker dan bij jongeren. Je spreekt van ondervoeding als iemand de laatste 6

Lees meer