Langer Thuis Wonen In Uw Vertrouwde Woning

Het nut van een stappenteller voor ouderen

Ze zijn inmiddels alweer enkele jaren op de markt en hebben hier een prominente plek ingenomen: een stappenteller! Ze zijn er in verschillende vormen. Zo zijn er polshorloges die een ingebouwde stappenteller hebben. Maar er zijn ook verscheidene apps op mobiele telefoons om je stappen bij te houden én het is mogelijk een stappenteller om de enkel te dragen. Stappentellers worden steeds vaker gebruikt. Dit gebruik is niet gebonden aan een bepaalde leeftijdscategorie, ook ouderen kunnen er volop gebruik van maken. Vaak wordt er een doel verbonden aan het gebruik van een stappenteller, bijvoorbeeld het behalen van meerdere duizenden stappen per dag.

Inzicht in hoeveelheid beweging met een stappenteller

Een stappenteller geeft inzicht in de hoeveelheid stappen die worden gezet op een dag. Vaak wordt er namelijk toch minder bewogen dan men denkt. Staat de stappenteller aan het eind van de dag nog onder de 1000 stappen? Een mooi moment om nog een ommetje te gaan maken. Een stappenteller geeft inzicht en motiveert om meer stappen te zetten. Jongeren stellen zich vaak ten doel om minimaal 10.000 stappen op een dag te zetten, maar voor ouderen is dit doel vaak wat te hoog gegrepen. Door de stappenteller eerst zonder doel te gebruiken, ontstaat er inzicht en kan er langzaam worden opgeschaald.

Een betere gezondheid door meer beweging

Diverse gezondheidsproblemen op oudere leeftijd ontstaan door een ongezonde levensstijl. Dit kan ongezonde voeding zijn, maar ook te weinig beweging is een belangrijke factor. Door te weinig beweging wordt het lichaam stijver en neemt de kracht aan. Dit verlaagt de zelfstandigheid van de ouderen. Ze kunnen bijvoorbeeld niet meer voor zichzelf zorgen, doordat bepaalde dagelijkse handelingen niet meer kunnen worden uitgevoerd. Het is daarom belangrijk om voldoende te blijven bewegen en het zetten van voldoende stappen is hier een onderdeel van.

Juist gebruik van een stappenteller door ouderen

Veel apps stellen ten doel om dagelijks 10.000 stappen te zetten. Maar voor jongeren onder de 18 en ouderen boven de 65 jaar is dit doel niet van toepassing. Er gelden voor hen namelijk andere aanbevelingen. De fysieke gezondheid van volwassenen boven de 65 jaar is erg verschillend.

Waar sommigen 70-jarigen gemakkelijk 10.000 stappen op een dag kunnen halen, is voor anderen 2000 het maximum. Het is belangrijk het lichaam niet te overbelasten. Daarom moet de stappenteller met zorg in gebruik genomen worden. Door eerst te kijken hoeveel stappen er per dag gezet worden, kan er langzaam worden gewerkt aan het uitbreiden hiervan.

Stappenteller voor ouderen

Hogere zelfstandigheid en betere gezondheid door stappenteller

Stappentellers kunnen een hoge toegevoegde waarde hebben voor de gezondheid van ouderen. Door voldoende te bewegen blijft men gezonder. Daardoor is het vaak ook mogelijk langer thuis te blijven zonder thuiszorg. Daarnaast worden de meeste stappen buiten het huis gezet. Dagelijks tijd in de buitenlucht doorbrengen zorgt voor meer contact met andere mensen en tijd in de natuur doorbrengen verhoogt het geluksgevoel. Daardoor gaat het gevoelens van eenzaamheid en depressie tegen. Zowel voor de psychische als fysieke gezondheid kan het dragen van een stappenteller dus vele voordelen hebben. 

Share on facebook
Facebook
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp