Langer Thuis Wonen In Uw Vertrouwde Woning

Krachttraining bij ouderen

Als je ouder wordt krijg je last van allerlei ouderdomskwaaltjes. Die kunnen je beperken in de dingen die je wilt doen. Je spieren worden strammer en je hebt minder uithoudingsvermogen. Veroudering is niet tegen te gaan. Toch kun je wel invloed uitoefenen op het proces en zorgen voor een betere levenskwaliteit. Krachttraining helpt je om langer vitaal en gezond te blijven. Er komen steeds meer ouderen in Nederland. Daarom bieden veel sportscholen en fysiopraktijken speciale krachttraining voor ouderen aan. Ouderen maken daar graag gebruik van. Zij ontdekken de voordelen van krachttraining bij ouderen. En dat zijn er heel wat.

Wat is krachttraining?

Krachttraining is bedoeld om je spieren te versterken. Je spieren worden geprikkeld door weerstand. Die weerstand komt bijvoorbeeld van een gewicht dat je optilt. Hierdoor ontstaat spiergroei en worden je spieren sterker. Die groei gebeurt tijdens rust. Daarom is het belangrijk om genoeg rust te nemen en gezond te eten als je aan krachttraining doet. Als je te weinig rust neemt, kunnen er blessures ontstaan. Geef je spieren genoeg tijd om te herstellen. Met de juiste adviezen en begeleiding is krachttraining goed voor je lichaam. Daarom zijn er speciale trainingen voor ouderen. U kunt ook eventueel thuis oefeningen doen, bekijk dit artikel over oefeningen voor thuis.

Voordelen van krachttraining bij ouderen

Niet alleen je lichaam wordt sterker door krachttraining. Ook je brein wordt er beter van. Daarom is het belangrijk om vol te houden. Blijf naast de krachttraining dagelijks in beweging. Een rondje wandelen of fietsen is dan ook prima. Krachttraining verkleint de kans op verschillende aandoeningen. Zo krijg je minder snel botontkalking, artritis, hart- en vaatziekten en diabetes type 2. Bovendien slaap je beter en voel je je fitter en opgewekter. Krachttraining heeft ook een positieve werking op je geheugen. Je hersenen blijven beter in conditie. De gevolgen van dementie kunnen worden vertraagd door krachttraining en voldoende beweging.

Waarom zou je er aan beginnen?

Je spierkracht begint al vanaf je 30e levensjaar minder te worden. En als je de 70 bent gepasseerd, gaat deze afname steeds sneller. Dit heeft te maken met eiwitten. Daarom is eiwitrijke voeding belangrijk als je ouder wordt. Door de verminderde spierkracht gaat bewegen lastiger. Ook je evenwicht wordt minder en je stofwisseling vertraagt. Je voelt je vermoeider en je gaat er mentaal niet op vooruit. Krachttraining maakt de spieren sterker en maakt je fitter. Hierdoor verbetert je algemene conditie en worden fysieke klachten minder.

Ook als je 100 bent?

Krachttraining bij ouderen heeft veel positieve effecten. Maar kun je ook nog beginnen met trainen als je 80 bent? Dat is zeker mogelijk. Het maakt niet uit hoe oud je bent, al ben je 100. Krachttraining is geschikt voor senioren van alle leeftijden. Het belangrijkste is dat er goede professionele begeleiding is. Je traint dan volgens een schema op je eigen niveau. Zo voorkom je blessures en andere narigheid. Krachttraining bij ouderen is een aanrader. Zeker in combinatie met een gezonde levensstijl. Het helpt je om fit en gezond te blijven en je brein actief te houden. Wil je meer weten? Vraag dan eens informatie aan bij een sportschool of fysiopraktijk in je buurt.

Share on facebook
Share on email
Share on whatsapp