Langer Thuis Wonen In Uw Vertrouwde Woning

Oefeningen voor ouderen om thuis te doen

Het is voor ouderen belangrijk om veel te bewegen. Bewegen helpt om het lichaam soepeler te houden, waardoor men langer een goede gezondheid houdt. Met een betere fysieke gezondheid blijven ouderen langer zelfstandig, waardoor men langer thuis kan blijven wonen. Niet alleen helpt beweging om het lichaam gezonder te houden, ook voor de hersenen is gunstig. Het is aangetoond dat ouderen die regelmatig bewegen, minder kans hebben op ziektes als dementie. Veel ouderen schrikken er wat voor terug om oefeningen te doen, maar het hoeven geen zware oefeningen te zijn.

Wat voor oefeningen zijn geschikt voor ouderen?

Afhankelijk van de conditie van de oudere, zijn er oefeningen op veel verschillende niveaus. Waar de ene persoon nog gemakkelijk wat zwaardere krachtoefeningen doet, is voor een ander het doen van oefeningen op een stoel het hoogst haalbare. Met het doen van oefeningen is het belangrijk het lichaam niet te forceren. Natuurlijk is het goed om te kijken of de grenzen van het lichaam een beetje opgerekt kunnen worden, maar er moet geen overbelasting ontstaan. Voor het starten met zwaardere oefeningen is het slim om goede begeleiding in te schakelen, zodat er geen problemen ontstaan.

Gemakkelijke oefeningen voor ouderen

Er zijn verschillende oefeningen die niet al te zwaar zijn en waarmee vaak op eigen initiatief kan worden gestart. Een voorbeeld hiervan is wandelen. We zitten vaak en veel. Elke dag genoeg bewegen schiet er daardoor al snel bij in, zeker als je niet meer zo goed ter been bent. Elke dag wandelen kan dan al veel profijt opleveren. Het wordt aangeraden dagelijks minimaal 30 minuten matig intensief te bewegen. Uiteraard kunnen deze 30 minuten worden opgedeeld in meerdere blokken, als 30 minuten achter elkaar niet gaat. Voorbeelden van laagdrempelige oefeningen zijn:

– Oefening op een stoel. Adem in, breng beide armen omhoog, adem uit en laat de armen weer omlaag zaken.

– Een andere zitoefening. Ga op een stoel zitten en strek uw benen afwisselend recht vooruit. Houdt enkele seconden vast en probeer dit langzaam op te bouwen.

– Ga zijwaarts op een stoel zitten. Draai het bovenlichaam zover mogelijk en probeer dit 15 seconden vol te houden. Beide kanten afwisselen.

Krachtoefeningen

Het behouden van de spierkracht maakt het dagelijks leven veel gemakkelijker. Het doen van krachtoefeningen, is dan ook zeker aan te raden. Uiteraard is het ook mogelijk de oefeningen op een laagdrempeligere manier te doen.

– Squats. In een squat buig je beide benen alsof je op een stoel gaat zitten. Het is belangrijk dat het bovenlichaam recht blijft en de knieën niet voorbij de tenen gaan. Bouw het rustig op en houdt eventueel een stoel vast ter ondersteuning.

– Door het werken met gewichtjes kan de spierkracht snel toenemen. Een voorbeeld is het gewicht in de hand houden en de arm naar voren strekken en weer naar je toe halen. Als dit goed gaat, kan je de arm ook afwisselend naar boven of opzij bewegen. Het is bij alle beweging en activiteiten voor ouderen belangrijk de grenzen in de gaten te houden. Ook bij pijnklachten is het belangrijk hulp van bijvoorbeeld een fysiotherapeut in te schakelen.

Share on facebook
Facebook
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp