Langer Thuis Wonen In Uw Vertrouwde Woning

Valpreventie: Tips om vallen te voorkomen

Veel ouderen zijn bang om te vallen. Dat is logisch, want vallen heeft in veel gevallen letsel tot gevolg. Als je langer thuis blijft wonen, is het belangrijk om vallen zoveel mogelijk te voorkomen. Niet iedereen loopt een even groot risico om te vallen. Alleen als je de afgelopen maanden al één of meerdere keren bent gevallen, of als je moeite hebt met lopen en evenwicht houden, is dat het geval. Vallen heeft meestal een oorzaak. Soms kunnen kleine aanpassingen al helpen om deze oorzaak weg te nemen of kleiner te maken.

Lichamelijke oorzaken van een verhoogd valrisico

Soms heeft regelmatig vallen een lichamelijke oorzaak. Heeft je medicijngebruik bijvoorbeeld invloed op de manier waarop je loopt en beweegt? Bepaalde medicijnen hebben bijwerkingen als sufheid of minder alert zijn. In dat geval heb je meer valrisico. Het aanpassen van je medicatie is dan een gemakkelijke oplossing. Ook je gezichtsvermogen is van belang. Als je minder ziet, struikel je eerder over dingen in huis of buiten. Daarom is het verstandig om na te gaan of je bril de goede sterkte heeft. Of dat je ogen nader onderzocht moeten worden. Daarnaast speelt vitamine D een belangrijke rol bij ouderen. Bij een vitamine D tekort kun je last krijgen van zwakkere spieren en botontkalking. Dit tekort kan aangevuld worden door extra vitamine D in te nemen. Zie welke voedingsstoffen nog meer belangrijk zijn.

Wat kun je veranderen?

Als je bang bent om te vallen of een verhoogd valrisico hebt, is het ook belangrijk om je woning eens goed te bekijken. Je bent zo aan je eigen interieur gewend dat het vaak niet eens meer opvalt als er een meubelstuk in de weg staat. Vraag anderen daarom eens mee te kijken. Door meubels te verzetten of weg te halen, heb je meer ruimte om door je huis te lopen en val je minder snel. Verder is het belangrijk om voldoende te bewegen. Zo blijven je spieren sterk en houd je je conditie op peil. Voor mensen met een verhoogd valrisico zijn er speciale beweegprogramma’s. Hier doe je niet alleen lichamelijke oefeningen, maar je leert er ook omgaan met je angst om te vallen. Door zo’n programma voel je zekerder en dat maakt het ook gemakkelijker om erop uit te gaan.

Hulpmiddelen om vallen te voorkomen

Als je graag wat ondersteuning bij het lopen wilt, is een hulpmiddel zeker aan te raden. Een wandelstok of rollator geeft je net dat extra steuntje waar je behoefte aan hebt. Daarom is een hulpmiddel een onderdeel van valpreventie. Er zijn verschillende soorten wandelstokken en rollators. Sommige zijn voorzien van een zitje, zodat je even uit kunt rusten als je moet wordt of ergens moet wachten. Een rollator kan voorzien worden van een boodschappennetje. Bovendien kun je op het zitblad ook prima een dienblad met kopjes vervoeren. Laat je altijd goed informeren welk hulpmiddel voor jou het beste is.

Welke schoenen draag je?

Om stevig te staan, heb je goede schoenen nodig. Dat zijn stevige schoenen met een rubberen zool en een lage hak. In een gespecialiseerde schoenenwinkel krijg je persoonlijk advies over de schoen, die het beste bij je past. Stevige schoenen hebben vaak het imago lelijk te zijn, maar dat hoeft helemaal niet. Ook stevige schoenen kunnen er netjes of juist sportief uitzien. Daarom is het helemaal niet erg om te kiezen voor schoenen waarmee je vallen zoveel mogelijk voorkomt.

Share on facebook
Share on email
Share on whatsapp

Anderen bekeken ook

Wandelstok voor ouderen
Artikelen

Alles over een wandelstok

Als je ouder wordt, is een wandelstok een handig hulpmiddel. Deze geeft extra ondersteuning als lopen moeilijker wordt of als

Lees meer