Langer Thuis Wonen In Uw Vertrouwde Woning

Welke voedingsstoffen zijn belangrijk voor ouderen?

Naarmate je ouder wordt, krijgt het lichaam een veranderende voedingsbehoefte. Daarnaast weten ouderen niet altijd welke voedingsstoffen belangrijk zijn. Als er tekorten ontstaan, kan dit daarnaast effect hebben op de gezondheid. Botten worden brozer of de algehele conditie vermindert. Het binnenkrijgen van de juiste voedingsstoffen op oudere leeftijd is dus belangrijk. In elke levensfase zijn andere voedingsstoffen van belang en dit is ook nog verschillend per persoon. Voor een optimale gezondheid is het slim om te onderzoeken welke voedingsstoffen belangrijk zijn.

Algemene adviezen voor ouderen van het Voedingscentrum

De precieze voedingsbehoeften verschillen per persoon, maar er zijn ook adviezen die voor vrijwel elke oudere van toepassing zijn. Eén van de adviezen van het Voedingscentrum is dat het gebruik van producten met een hoge energiedichtheid beperkt moet worden. Dat komt omdat de energiebehoefte afneemt op hogere leeftijd. Denk hierbij aan frisdrank, alcohol en snacks, zoals koek en gebak. Door teveel van deze middelen te nuttigen, is de kans op overgewicht groter. Overgewicht heeft een negatief effect op de algehele gezondheid. Daarom is het aan te raden het gewicht in de gaten te houden. Lees in dit artikel alles over oefeningen om thuis te doen

Het eten van nutriëntdichte voeding

Het eten van gezonde voeding helpt om de gezondheid zo optimaal mogelijk te houden. Dit gaat om zowel de fysieke als mentale gezondheid. Voor ouderen is het van belang voeding te eten met niet teveel calorieën en veel voedingsstoffen. Het gaat hierbij vooral om veel fruit, groenten en volkoren granen. Daarbij is het belangrijk goed af te wisselen tussen de fruit- en groentesoorten, zodat de oudere van alle verschillende vitaminen en voedingsstoffen voldoende binnenkrijgt. Eenmaal per week vette vis eten verlaagt het risico op fatale coronaire hartziekten. Daarnaast is het beperken van zout belangrijk om een hoge bloeddruk te voorkomen.

Extra vitamine D voor gezonde botten

De meeste vitamines hoeven niet extra te worden ingenomen op oudere leeftijd. Een uitzondering hierop is vitamine D. Vitamine D wordt opgenomen door de huid onder invloed van zonlicht. Maar veel Nederlanders komen te weinig in de zon om voldoende vitamine D binnen te krijgen. Daarnaast geldt voor ouderen vanaf 70 jaar het advies om dagelijks 20 mcg te slikken, twee keer zoveel als mensen van jongere leeftijd. Het slikken van vitamine D supplementen is dus belangrijk. Vitamine D is belangrijk voor de opname van calcium en zorgt dus voor sterke botten en tanden, die vaak toch al poreuzer worden op latere leeftijd.

Extra vitamine B6 en B12 voor ouderen

Andere vitamines waarvan wordt aangeraden meer binnen te krijgen zijn vitamine B6 en B12. Vitamine B6 wordt geassocieerd met depressie. Meer vitamine B6 binnenkrijgen door het eten van bananen, volle granen, groene groente, vis en vitamine supplementen helpen bij een beter humeur. Ook vitamine B12 wordt op latere leeftijd belangrijker. Het heeft invloed op het geheugen en concentratievermogen. Vitamine B12 wordt bij ouderen minder goed opgenomen uit de voeding. Dit kan verholpen worden door het slikken van supplementen, maar vaak werken injecties met vitamine B12 nog beter. Tekorten kunnen namelijk hoog oplopen.

Zijn er serieuze tekorten of bepaalde klachten? Dan is het advies altijd contact op te nemen met een diëtist of bij de huisarts langs te gaan.

Share on facebook
Facebook
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp